utorok, apríla 03, 2012

Výzva Teologického fóra požaduje zmeny v cirkvi

47 comments

Teologické fórum (TF) vydalo Výzvu za obnovu cirkvi, ktorou sa prihlásilo k hnutiam požadujúcim vnútornú reformu cirkvi. Bratislavský arcibiskup Stanislav Zvolenský reagoval osobným rozhovorom s predsedom TF, kňazom Karolom Moravčíkom.

Ísť v ústrety „problémovým“ skupinám ako sú rozvedení a znovuzosobášení ľudia, hľadať „také formy slávenia eucharistie, ktoré by kňazov odľahčili a zároveň viac zviditeľnili krstné kňazstvo všetkých veriacich“, dávať verejný priestor ženám a mužom, ktorých „miestne cirkevné spoločenstvo rozpozná v ich kňazskom povolaní“, presadzovať, aby „členovia cirkvi chápali samých seba ako zodpovedných vlastníkov cirkevného majetku, a tak sa aj správali voči vedeniu cirkvi a štátu“.

Aj tieto požiadavky sa nachádzajú v sedembodovej Výzve Teologického fóra na Slovensku za obnovu cirkvi, ktorú schváli Výbor TF a následne s ním súhlasili členovia na zasadaní 3. marca v Nitre. Týždeň na to bola výzva publikovaná aj na internetovej stránke TF, ktoré samo seba definuje ako „spoločenstvo teológov a záujemcov o teológiu a filozofiu v duchu II. vatikánskeho koncilu a v kontexte súčasnej vedy a kultúry“.

V rakúskych šľapajach
„Solidarizujeme sa s túžbami a činnosťou všetkých jednotlivcov a hnutí, ktoré sa na pôde katolíckej cirkvi usilujú o rozvíjanie II. vatikánskeho koncilu a reformu cirkvi v jeho duchu,“ uviedol pre Svet kresťanstva predseda TF Karol Moravčík. Viaceré z požiadaviek sú výrazne inšpirované Výzvou k neposlušnosti, za ktorou stojí hnutie rakúskych kňazov Pfarrer-Initiative na čele s bývalým generálnym vikárom Viedenskej arcidiecézy Helmutom Schüllerom (na obr.). „TF sa však nemôže porovnávať s touto iniciatívou, preto sa nedá hovoriť o úplnom stotožnení. V detailoch dávame akcenty inde a niektoré vyjadrenia inak formulujeme. Preto sme sa aj v našej výzve síce inšpirovali rakúskou výzvou, ale zohľadnili sme viac to, na čo treba klásť dôraz na Slovensku,“ zdôraznil Moravčík. „Nejde nám len o štrukturálnu reformu cirkvi, duchovná a štrukturálna obnova sa musia vzájomne podmieňovať a podporovať."

Autori svoju výzvu neadresujú „vyšším cirkevným úradom“, ale predkladajú ju na diskusiu a realizáciu. „Počas slávenia bohoslužieb a pri ďalších vhodných verejných príležitostiach budeme sa modliť za uskutočnenie cirkevnej reformy a za našich bratov a sestry vo svete, ktorí sa zasadzujú za obnovu cirkvi,“ píše sa v texte.

Reakcia biskupov
„Reformy navrhnuté členmi TF nemajú povahu reforiem, aké uskutočnili sv. František Assiský, sv. Karol Boromejský, sv. František Saleský a im podobní,“ myslí si spišský pomocný biskup Andrej Imrich. „Ich reformy cirkev skutočne obrodili a cirkvi i spoločnosti vliali nový život. Reformy navrhnuté TF prispejú skôr k sekularizácii náboženského života a ku strate viery. Nie je možné prijať všetky jeho návrhy a pritom zostať na pôde učenia Katolíckej cirkvi,“ dodal pre Svet kresťanstva.

Na výzvu reagoval aj bratislavský arcibiskup Stanislav Zvolenský, keďže Moravčík je farárom v Devínskej Novej Vsi. „Pán arcibiskup sa s výzvou oboznámil a uskutoční stretnutie s Karolom Moravčíkom,“ potvrdil nám riaditeľ biskupského úradu Tibor Hajdu. K stretnutiu došlo počas minulého týždňa, o jeho výsledkoch však arcidiecéza neinformovala. Podľa Moravčíka „išlo pri rozhovore s arcibiskupom Zvolenským viac o cirkevno-právne vyjasnenie postojov ako o teológiu“.

Vatikanista Rodari: Schizma proti Rímu
Výzva TF neušla ani pozornosti talianskych médií. „Schizma proti Rímu dorazila na Slovensko,“ komentoval jej obsah vatikanista Paolo Rodari, ktorého článok vyšiel na druhej strane denníka Il Foglio. „Požiadavka TF je dlhý dokument, ktorý veľmi znepokojí Vatikán,“ napísal Rodari a pristavil sa pri dvoch bodoch – druhom a treťom. V prvom prípade TF hovorí o poukazovaní „na rozdiel medzi slávením eucharistie len podľa noriem cirkvi a slávením eucharistie aj podľa Ježišovho príkladu. Zároveň sa budeme usilovať, aby spoločenstvo eucharistického slávenia bolo príťažlivé aj pre tých, ktorí sa úradnými normami cirkvi cítia vylúčení z tohto spoločenstva, hoci osobne túžia zažiť to isté, čo dával spravodlivým i hriešnikom skúsiť Ježiš, keď im prvý šiel v ústrety“.

V nasledujúcom bode výzva pripomína „zodpovednosť vedenia cirkvi i bežných veriacich za úpadok kňazov vo farskej službe, od ktorých sa očakáva veľký pracovný výkon, ale málokto sa zaujíma o podmienky, v ktorých musia pracovať a žiť. (...) Zdá sa, že biskupi pokladajú za správne, keď si kňazi nikde a s nikým nevytvoria domov a sú kedykoľvek k dispozícii ako vojaci na fronte“.

Nie sme liberáli
Mesiac po schválení výzvy navštívil Helmut Schüller Slovensko aj osobne. Na pozvanie Nadácie Polis uplynulú sobotu v Žiline prednášal na tému O potrebe obnovy katolíckej cirkvi alebo píše Rakúsko cirkevné dejiny? Liberálnu nálepku pritom TF odmieta. „Reformní katolíci, za ktorých sa pokladáme, nie sú sekularizovaní alebo liberalizovaní ľudia, nežijúci z pravej viery. Neprispôsobujeme sa duchu doby, ale duchu evanjelia v aktuálnej dobre,“ znie jedna z posledných viet ich výzvy.

Imrich Gazda

Foto: teoforum.sk, wir-sind-kirche.atnadaciapolis.sk

Už zajtra si na Svete kresťanstva môžete prečítať rozhovor, v ktorom bude Karol Moravčík vysvetľovať svoje názory.

Diskusia
47 comments
Ďakujem za Vaše reakcie!
Anonymný povedal(a)...

Stotoznujem sa s ich nazormi na
katechezu, aj s tym, aby boli do sluzby zahrnutí vo vacsej miere
laici. No nemozem suhlasit s tym, aby bol napadany celibat. Stale
hovorim, ze sa neda celkom Bohu sluzit s "rozdelenym srdcom". Problemy
manzelskeho zivota odvadzaju od uplnej sluzby Bohu a zverenym ludom. V
takomto duchu sa vyjadrovali aj cirkevni otcovia. Manzelstvo a
knazstvo su sice sviatosti zamerane na sluzbu spolocenstvu, ale
nemozem povedat, ze tieto dve sviatosti je mozne "zlucit" (aby bol
niekto manzelom a knazom zaroven v plnej miere). Jedna z uloh, ci uz
manzela alebo knaza, bude vzdy na ukor druhej ulohy. V praktickom
zivote i v zivote duchovnom. Uloha knaza i uloha manzela je taka
specificka, ze si nemyslim, ze by bolo mozne byt jednym aj druhym
sucasne (v dlhodobom ponimani). Podla mna to bude vzdy o vnutornom
boji muza, co je pre neho dolezitejsie. A dalo by sa o tom hovorit aj
vo velmi jemnych konkretnostiach, ktore vsak pre naturalistickost
nebudem teraz prilis rozvijat.

A hlavne si myslim, ze posledne slovo v takychto veciach maju
biskupi, ktori maju zvlastne charizmy pre vedenie spolocnestva
vyplyvajuce z ich uradu. Na to by sme nemali zabudat, ze je nad tym
este niekto Vyšší... Ze Cirkev nevedu len ludia, ale Duch Svaty.
Margita Stančíková

Anonymný povedal(a)...

Grécko-katolíci a prax prvých krsesťanov s Vašim názorom nesúhlasia. Okrem toho ťažko, ak vôbec, môže človek v celibáte porozumieť do dôsledku špecifickým problémom manželstva. Myslím že aj prax pastorov ukazuje, že to nie je až také nereálne ako to naznačujete. Osobne som za celibát, ale dobrovolný, nie povinný.

Anonymný povedal(a)...

O. biskup Imrich by si mal uvedomiť, že dnes nie je doba Františka Asiského, Františka Xaverského ani Karola Boromejského. Dnes je zas omnoho špecifickejšia doba ako vtedy. Je však aj smutné, že koľko rokov, je od 2. Vatikánskeho koncilu a my na SLovensku vieme len, že bol, ale jeho myšlienky sú nám cudzie. Už by sme možno chceli, aby bol 3. Vatikánsky koncil, ale my sme ešte ani nezačali presadzovať myšlienky toho 2. v poradí.
Myslím si, že diskusia takéhoto charakteru je potrebná a nielen s kňazmi, ale aj s laikmi.
A na margo prvého príspevku. Prečo by niekto nemohol byť kňaz a aj manžel? Nie je lepší takýto príklad pre spoločenstvo, ktorý aj dnes je vo východných cirkvách a bol aj v latinskej cirkvi ako zlý príklad toho, keď kňazi, so sľubom celibátu majú deti? Treba uvážiť, že takéto pohoršenia majú veľmi negatívny dopad na obraz cirkvi.

Anonymný povedal(a)...

"Už by sme možno chceli, aby bol 3. Vatikánsky koncil, ale my sme ešte ani nezačali presadzovať myšlienky toho 2. v poradí."
Myslím, že kardinálny problém leží v odpovedi na otázku, aké boli vlastne myšlienky II. Vatikánskeho koncilu. Bola to (kvôli zrozumiteľnosti dobe) úprava formy, akou je tradičná náuka Cirkvi podávaná, alebo zmena samotnej náuky, upravená pre súčasnú dobu? Išlo o formu alebo o obsah? Preto aj otec biskup Imrich spomína svätých, ktorí nemenili obsah, ale formu, pretože obsah je uhoľným kameňom, od ktorého sa pravá cirkev odvrátiť nemôže, inak by Kristovou cirkvou prestala byť.

Anonymný povedal(a)...

Kde 2. Vatikánsky koncil menil obsah? To si len niektorí myslia, že prišiel 2. Vatikán a treba len to študovať. Popravde s 2. Vatikánskym koncilom sa nezrušili tie predchádzajúce a platia všetky ostatné vyhlásanie tých predchádzajúcich koncilov...
Viem, že su takí, ktorí popierajú aj 2. Vatikánsky koncil, ale tí sa potom môžu rovnať pridať k dohnalovcom.

Anonymný povedal(a)...

Priatelia, tu je videjko zo stretnutia v Nadacii Polis v Ziline. Urobte si kazdy svoj nazor a potom pripadne komentujte.
http://www.youtube.com/watch?v=1od_0l0-uVk

Lubo Bechny

Anonymný povedal(a)...

Mne sa ta Vyzva paci.
Konretne sa mi paci:

1. Ze niekto zacal vobec diskutovat a otvoril temy, ktore su velmi palcive a zaroven su v cirkvi a pre cirkevne media tabu a robia to kultivovanym sposobom -ziadne kricanie, ziadne poziadvky - ako podklad na diskusiu

2. Katecheza - mam dieta na zakladnej skole a maju uz tretiu ucitelku nabozenstva - na nabozenstvo chodi velmi nerad. bojim sa, ze sa mu to sprotivy. Viera sa ma odovzdavat viac v rodine a vo farnosti ako v skole

3. Postoj k zenam je v cirkvi neprajny. Na jednej strane pekne reci, na druhej o vsetkom rozhoduju muzi a zeny su dobre ako kuchraky alebo na upratanie kostola

4. Povinny celibat je uz pritaz. Vo vsetkych inych velkych krestanskych cirkvach je celibat dobrovolny - to tak na ortodoxnom vychode ako aj na protestantskom zapade. Aj greckokatolici maju celibat dobrovolny, aky je teda problem v RKC?

5. Tiez citim, ze (niektori) biskupi su odcudzeni beznemu zivotu. ze ziju akoby v inom svete a netusia, ako sa zije beznym ludom.

Aku predstavu ma o vyvoji cirkvi biskup Imrich? Ako posunul slovensku cirkev za 20 rokov, co je biskupom?

6. problem rozvedenych. V sucasnej dobe sa, zial, rozvadza cca 50% manzelstiev, medzi katolickymi manzelstvami je to zrejme o nieco menej, ale stale je to vela. Oficialne pravidla su velmi tvrde, su to hriesnici v smrtelnom hriechu. neoficialne su knazi ovela zhovievavejsi a prijimaju aj rozvedenych. je cas ukoncit tuto dvojtvarnost. Treba o tom zacat otvorene hovorit...

Vyzva TF moze byt dobrym podkladom na diskusiu, ak pravda Moravcika neodvolaju a nepotrestaju.
To ale bude dost smutne...

Anonymný povedal(a)...

Akceptovať tieto ponuky tzv. "Výzvy" teológov z Teofora znamená zmeniť v základe štruktúry Katolíckej cirkvi a taktiež aj vyznanie viery, čo v praxi nie je len nepredstaviteľné, ale ani nie možné. Všetky tie "lákavé" ponuky nielenže menia podstatu Katolíckej cirkvi, ale totálne ju priradzujú ku protestantským spoločenstvám. Tam je to predsa už všetko zavedené, ale zázraky sa tam nedejú. Predstava, že žena farárka už samotným zjavom priláka do kostola davy ľudí, je veľmi naivná predstava. Naši "teológovia" z Teofóra zrejme nikdy nečítali sv. Písmo NZ a ani Kristove slová, "kto chce za mnou ísť, nech sa zaprie..." Odvolávajú sa ako odborníci na II. Vat. koncil, ale nehovoria, kde koncil naznačil aspoň v náznakoch to, čo oni s takou odvahou a sebaistotou presadzujú. Žiaľ sú to samozvaní vodcovia a zvodcovia kresťanského ľudu.
Stephanos

Anonymný povedal(a)...

Za najväčší problém našej Cirkvi považujem to, že sa otvorene o problémoch nerozpráva.
Každý kto sa chce vyjadriť je buď ignorovaný ale považovaný za " samozvaných vodcov a zvodcov", aby som citoval Stephanosa.

Vari nemáme v Cirkvi problémy?
Vari máme pocit, že slovenská spoločnosť je stále viac kresťanská?
Vari vídavame, že v kostoloch máme stále viac mladých ľudí?
Vari nie je pravda, že až na pár výnimiek je naša hierarchia úplne odcudzená bežným veriacim?

OK, s Výzvou sa v niektorých bodoch nemusí súhlasiť, ale musíme uznať, že tne do živého.

Ale história učí, že každá organizácia, ktorá bráni zmenám zvnútra bude nakoniec zmenená zvonka.
Nechajme Ducha Dvätého pôsobiť, možno chce povedať niečo aj prostredníctvom Teofora.

Anonymný povedal(a)...

konečne téma presahujúca hranice SR :-) však pán Gazda...
pre novinára vatikanistu to je iste veľmi veľmi atraktívne.
myslím, že si v blízkej dobe otestujeme, ako sa v slovenskej cirkvi vedie dialóg.
mimochodom, som skôr skeptický voči navrhovaným zmenám teofóra. Ale treba sa navzájom počúvať. Pokiaľ je pravdou to, že existuje dvojtvárnosť, resp. rozdiel medzi teóriou a praxou, tak táto iniciatíva pomôže otvorene sa o týchto veciach baviť.
Šipula

Anonymný povedal(a)...

dialog sa nevedie o pravde! Ziaden dialog, ale exkomunikacia!

Anonymný povedal(a)...

,,Nechajme Ducha Dvätého pôsobiť, možno chce povedať niečo aj prostredníctvom Teofora."
A si si isty, ze to je Duch svaty a nie sam satan? Hovoril by DFuch svaty proti niecomu, comu sa doteraz verilo? Protirecil by si takto Duch svaty?

Anonymný povedal(a)...

aj u grecko- katolikov su kbiskupi vyberani len z tych knazov, co ziju v celibate. Celibat je sucast katolicizmu, viery nasich predkov. Bez diskusie.

Anonymný povedal(a)...

sa mi lubi, ako sa tito niektori liberali snazia navnadit ostatnych na nejaky dialog, ci diskusia. Dialog o pravde, ktoru zjavil Boha sa ale nevedie. Uz to je zrada viery.
Odpoved je jasna: EXKOMUNIKACIA celeho teofora.
Otazka vsak zostava, zze ako je mozne, ze arcibiskup Zvolensky doteraz toto toleroval, napr. Moravcika? Precvo ho uz davno neexkomunikval a nedal prec z pastoracie?

Anonymný povedal(a)...

Pre anonyma 15:50
U gréckokatolíkov len na Slovensku sa vyberá biskup z celibátnych kňazov, lebo tu sa NEVYBERÁ, ale MENUJE (dosadzuje) Vatikán, podľa svojich chúťok. Ale v iných východných cirkvách, či už zjednotených alebo nezjednotených s Rímom môže byť biskup aj vdovec (alebo mních), lebo striktne východné cirkvi nepoznajú pojem "celibát". Buď je kňaz ženatý, alebo je mních.

Anonymný povedal(a)...
Tento komentár bol odstránený správcom blogu.
Anonymný povedal(a)...

O celibáte zaujímavá diskusia je tu http://www.msg.nfo.sk/viewtopic.php?t=124&sid=e621ddba22f278161618539387a330e0

Anonymný povedal(a)...
Tento komentár bol odstránený správcom blogu.
Anonymný povedal(a)...

Toto je veľmi užitočná iniciatíva TF, vnáša do katolíckej cirkvi čerstvý vzduch.
Konečne sa našiel niekto, kto sa neprispôsobuje modernej dobe, ale snaží sa o to, aby evanjelium pochopili aj naše deti.

Anonymný povedal(a)...

Smutný som z publikovanej reakcie vatikanistu Rodariho, svedčí to len o spôsobe komunikácie obávam sa že typického pre posluhovačov a samotnú hierarchiu Cirkvi - zastrašenie a vyvolanie strachu.
Inak som nadšený z toho, že TF sa podujalo a našlo dostatok síl a guráže na zverejnenie Výzvy na obnovu. Oceňujem túto Vašu aktivitu a ponímanie súčasného stavu a pozície Katol. cirkvi. Isto ste čakali, že to prinesie vela ohovárania, až absurdnej a nepochopitelnej vlny doslova nenávisti a zatracovania. Ale zmena, aj keď mala, sa rodí ťažko a veľmi bolí, ale časom sa dostaví.
Držím palce P. Moravčíkovi a spol. Buďte silní a odovzdaní do Božieho plánu s Cirkvou, on nás vedie dobrým smerom a určite nás postupne všetkých a všetku Cirkev mení, ani nevidíme ako, hlavne cez nás a naše konanie.
FJ

Anonymný povedal(a)...

Len svätci vždy menili Cirkev dobrým smerom. Nikdy nie akíkoľvek reformátori. Revolúcie a reformátori sú svetské prostriedky.

Žiaľ, výzvy a požiadavky TF nemajú nič spoločené s tým, čo a ako menili svätci ... v TF by mali vediet, že dobrému sa zabrániť nedá, nie je preň potrebná "reforma zhora". Ak je čokoľvek naozaj dobré, stane sa to súčasťou Cirkvi "samo", v dôsledku toho, že časť to začne žiť, a pre zvyšok sa to stane nodolateľne príťažlivým/dobrým vzorom pre ovocie, ktoré to prinesie ... samozrejme, len ak to bude vo svojej podstatne naozaj dobré. Inak to je a bude len "letálna mutácia reformátorov".

Anonymný povedal(a)...

Nič nezastaví myšlienku, ktorej doba dozrela (V. Hugo)... to len na povzbudenie

Anonymný povedal(a)...

Obnova cirkvi neznamená "reformu zhora", je to zmena vychádzajúca zdola. To, čo sa už žije, čo sa osvedčilo ako optimálne, nie extrémne.

Anonymný povedal(a)...

Čo je na obnove cirkvi škodlivé ? Výzva k neposlušnosti mnohým píli uši, ale keby to bola Výzva k poslušnosti evanjelia, vo Vatikáne by si ju ani nevšimli. Provokatívny názov núti rýchlejšie reagovať.
Pán farár Mordel nemá uši pre obnovu cirkvi, preto jeho reakcia je negativistická. Nazvať členov TF samozvancami, je prejavom strachu z konkurencie, ktorá slepo neprijíma všetky nariadenia. Aj tak mu prajem všetko dobré.

Anonymný povedal(a)...

Súčasťou našej viery v Krista je aj viera v Jeho Cirkev, t.j. viera v skutočnosť, že Kristus je v svojej Cirkvi prítomný, pôsobí v nej, a vedie ju v svojom Duchu Svätom počas celej jej histórie prostredníctvom jej legitímnych predsataviteľov, t.j. kolégia biskupov na čele s rímskym biskupom, pápežom, na ktorých veríme, že sa vzťahujú slová Krista povedané v súvislosti s Petrom a apoštolami: "Čo zviažete na zemi... Kto vás počúva... Tebe dám kľúče..." atď.

Nepripadá vám preto, vážení "teofóristi" trochu čudné napodobňovať na pôde Cirkvi spôsoby svetského spoločenstva a roznecovať takéto kampane neposlušnosti a verejného protestu proti legitímnej autorite Cirkvi, a to ddokonca takýmto príliš krikľavým, a Cirkev v očiach verejnosti celkove znevažujúcim spôsobom /o to viac, že ide o duchovných ľudí.../?

Viete si, vážení, domnelí "záchrancovia Cirkvi" a "revolucionári", predstaviť, aké dôsledky toto všetko môže mať pre hodnovernosť svedectva Cirkvi v spoločnosti, a ako toto všetko môže miasť ľudí?...
Viete si predstaviť, vážení, aký chaos môže vzniknúť, keď zrazu rozličné kategórie nespokojencov sa začnú domáhať presadenia svojich predstáv o formách a zákonoch v Cirkvi a začnú vyvíjať podobný nátlak?...

Dnes chcete vyhovieť rozvedeným a nespokojným s celibátom, zajtra prídu iní s požiadavkou právoplatnosti tzv. "manželstva na skúšku" so všetkým..., potom prídu homosexuáli, ba možno aj pedofili... Alebo čo ak prídu pozajtra prívrženci úplného zdemokratizovania vedenia Cirkvi s požiadavkou, aby si všetci pokrstení mohli voliť, kto bude farárom alebo biskupom a pod.? Nemyslíte, že pri troche prefíkanosti mnohých takýchto "kresťanov" sa veľmi ľahko môžu vlúdiť v Cirkev mnohí nepovolaní /aj proticirkevne zmýšľajúci a zaujatí.../, a môžu v nej všetko zmanipulovať, zmeniť a presadiť, a bude to všetko na hony vzdialené od Evanjelia Ježiša Krista?...

Pretláčať podobnú kampaň ako táto od TF podľa mňa znamená toálnu nedôveru v prítomnosť a pôsobenie Ducha Svätého a Krista v nej. Prosím, ak niekto vidí v Cirkvi nejaké nedostatky ľudského charakteru, samozrejme má právo sa ozvať a na príslušných miestach zodpovedajúcim spôsobom sa snažíť sa o nápravu... No ale uznajte: nátlaková kampaň, zhadzovanie autority Cirkvi v očiach verejnosti a sveta - to nie nie ani kresťanský, ani inteligentný spôsob...
Či nás história Cirkvi neučí, že nátlakový, príliš hrubý, a totálne neevanjeliový spôsob znevažujúci cirkevnú autoritu nikdy neviedol k dobrému výsledku?...

Peterskala povedal(a)...

Sťažnosti na požiadavky o zrušení povinného celibátu sa dostali k pápežovi aj od iných slovákov:

Pozrite VIDEO: http://www.gloria.tv/?media=280615

Peterskala povedal(a)...

Citujem: "Čo je na obnove škodlivé?"
NIČ - pokiaľ sa jedná o skutočne dobrú obnovu, čo dá logiku, ale prečo si myslíš, že v tomto prípade sa jedná o OBNOVU, keď nie len pápeži v celej historii ľudstva nezrušili povinný celibát a ani Boh so svojimi Svätými si to neželá ?!

Alebo neuznávaš autoritu pápežov a Svätých?
Nepoznám ťa (anonym) tak sa pýtam.
Niekedy píšu aj inoverci alebo agnostici.

Anonymný povedal(a)...

Pozri si tento text: http://teoforum.sk/?id=34&view_more=1003

Anonymný povedal(a)...

Priatelia, ktori mate problem s tymto vyhlasenim - pridite sa pozriet na svatu omsu do Devinskej Novej Vsi (8,10:30,19). Radsej raz vidiet ako 100 krat pocut. Uvidite knaza Karola Moravcika na vlastne oci a budete ho pocut vlastnymi usami. Vnimajte atmosferu sv. omse spolu s ostatnymi ludmi. Je dostojna a velmi prirodzena. Treba zazit.

Nasa rodina to tak robi uz 10 rokov. Jazdime kvoli tomu krizom cez celu Bratislavu.

Priatelia, nie je sa coho bat. Naopak. Bohu dakovat.

Frantisek Rada

Peterskala povedal(a)...

František Rada

Boh Ťa miluje a má s Tebou úžasný Plán +

Zaiste v Božom pláne ako s tebou, tak aj s každým z nás je, aby sme žili sviatostným spôsobom života, čiže pristupovali k Sviatostiam s čistým srdcom (zmierení s človekom a Bohom - vzájomným vyznaním lásky a hriechov ako aj vo sviatosti zmierenia-vo sv.spovedi)

Ako vidím, tak aj Ty s rodinkou pristupujete k Sviatostiam Cirkvi (najmä sv.omša)a som rád, že sa chceš podeliť aj s ostatnými o tento veľký Boží dar, pretože takto naša radosť bude úplná.

Lenže si si istý, že pristupujete k svätému prijímaniu s čistým srdcom ?
Zaiste sa spovedáte podľa cirkev.učenia (min.1x za rok a predpokladám, že aj viac-krát do roka, takže z toho dôvodu sa neobávate o čistotu svojho srdca

Avšak zo skusenosti aj iných som si vedomý, že aj časté prisupovanie k sv.prijímaniu, či k sv.spovedi ešte nemusí byť pristupovanie k Sviatostiam s čistým srdcom.

Čo to znamená?
Napr.ked človek sa spovedá i prijíma Eucharistiu, ale nespovedá sa z min. 1 ťažkého hriechu alebo príjma Eucharistiu bez ľútosti nad svojimi všednými hriechmi.

Pokiaľ neľutuje niektoré svoje všedné hriechy, tak to je ten lepší prípad, ale ked človek sa vedome a dobrovoľne nespovedá z ťažkého hriechu i pristupuje v takom stave k sv.prijímaniu (Eucharistii)tak to je horšie.

A čo to má spoločné s Vami (resp. s členmi Teofora?)

Tajne vysvätený biskup Dušan Špiner vysvätil (ilegálne) Ludmilu Javorovu za kňažku (sú členovia Teofora)
Ich prepojenie s kontroverzným teologom Hans Kung - je známe a ked o.Karol Moravčík takýchto ľudí príjma do členstva Teofora, tak to nie je v poriadku.

Ak si o tom nevedel, tak ti to pomôže viac rozlíšiť aké pozadie má Teoforum, ale čo je ešte dôležitejšie - tak tým je účasť na bohoslužbách o.Karola Moravčíka.

Pretože povedzme si úprimne:
Keby sme vedeli, že o.Karol Moravčík slúži sv.omšu ako heretik, tak mali by sme sa zúčastniť na jeho bohoslužbách a ešte pozývať aj iných...?

Na túto otázku však treba mať najprv odpoved, či naozaj o.K.Moravčík žije v heréze a dôkaz je následovný:

Tento kňaz si je vedomý, že šíri herézy (o svätení žien do knazstva, uvolnenie z celibátu ako aj povolenie homosex.manželstiev a iné...)

Nie len že tak koná napriek tisícročných potvrdení pápežov a Božími ustanoveniami, ale aj napriek poslednému vyjadreniu pápeža Benedikta XVI., ktorý sa jasne vyjadril na Zelený Štvrtok proti ich požiadavkam (spomenul hlavne svätenie žien)

Kedže o.Moravčík toto vie a nadalej pokračuje v šírení svojích téz, zotrváva v heréze a tak sa aj podľa cirkev.práva nachádza v automatickej exkomunikácie (typu Latae sententie)

V takomto stave kňaz neslúži sviatosti neplatne, ale prijíma sviatosti svätokrádežne. A podobne aj účastníci na jeho bohoslužnách (podľa stupńa svojho poznania a šírenia heréz)

Z toho dôvodu je potrebné, aby o.Moravčík sa rozhodol aj so svojimi členmi - komu budú slúžiť. Ale na to potrebuje pomoc aj od laikov i klerikov.

Keby slovenskí biskupi dali ultimátum členom teofora, tak by im nie lenže pomohli sa rozhodnúť, ale by tým zamedzili aj svätokráži v prijímaní Sviatostí.

Pretože tu neide len o teologické diskusie a hľadania Pravdy, ale aj o dlhodobý hriech zneuctenia Najsvätejšej Sviatosti Oltárnej- v prijímaní Ježiša krista s nečistým srdcom

Anonymný povedal(a)...

Mily Peter Skala.

Vies, co je na nasej (spolocnej - tvojej aj mojej) cirkvi vyborne? Ze do nej patria tak rozdielny ludia ako si Ty a ja.
Ze je tak mudra a vie, ze je to tak dobre.
Ze vie, ze roznost nazorov je prejavom jej zdravia.
Ze vie, ze odsudit niekoho za nazor je to najkrajnejsie riesenie.
Ze je otvorena vnutornemu dialogu - ako teraz medzi Tebou a mnou.
Aj preto mam rad svoju cirkev.

Peter, pouzivas slova: ilegalny, heretik, exkomunikacia, svatokradez, ultimatum.
Prepac, ale pouzil si prilis tazky kanon.

Nechcem sa s Tebou pustat do rozsiahlej polemiky. Chcem sa len zastat Karola Moravcika,
lebo o nom pises a nie pekne.

Chcem Ta poprosit - neexkomunikuj ho.
Ani nikoho ineho. Nie je to Tvoja zodpovednost. Nechaj to na tych, ktorym to prinalezi. Oni vedia aka je to zodpovednost.

Radsej budme zodpovedny za to, za co mame byt. Napriklad za to, co napiseme.

Frantisek Rada

Peterskala povedal(a)...

Pokoj s Tebou, František
Nech pokoj Kristovej lásky prebýva v tvojom srdci i medzi nami, navzájom.
Nie, ako svet dáva, ale aby sa naše srdce nestrachovalo.

František mne sa zas páči, že máme slobodnu vôľu od Boha, takže rozhodnúť sa môžeme ako chceme, aj ked to nemusí byť prospešné - nakoľko sa môžeme rozhodnúť aj zle.

Ale, čo je v tomto prípade dobré a zlé rozhodnutie ?
Azda nestarať sa do hriechov iných?
... do toho, či ich treba exkomunikovať alebo netreba ? A ako vieš, že ja nie som zodpovedný resp. že sa nemám starať o ich suspendáciu?

Napokon prečo to považuješ za odsudenie?
Odkedy je exkomunikácia odsudením?

Pre ateistov, agnostikov a heretikov v ich nesprávnom chápaní je exkomunikácia odsudením - nakoľko to tak vnímaju ako neveriaci, ale ako veriaci katolík môže vnímať exkomunikáciu za nejaké odsudenie, ked toto rozhodnutie dané pápežom je vlastne dané zástupcom Ježiša Krista a tak aj vôľou Boha.

Ako to, že katolík vníma exkomunikáciu ako hriech (odsudenie), ked tento akt Božieho a cirkevneho rozhodnutia je prostriedkom k pokániu a obráteniu.

Poznáš kauzu Bratstva Pia X. ???
1988 boli exkomunikovaní, ale za ten čas doteraz im poslužilo na obrátenie a väčšiu túžbu po zmierení, nakoľko Boh a pápež rozhodli, že zrušia exkomunikáciu i stalo tak, že aj v týchto dňoch Bratstvo Pia X. vydalo Svätej Stolici na posudenie Preambulu, aby tak mohli v Cirkvi pôsobiť oficiálne.

Práve na nich môžeme vidieť, že exkomunikácia nie je len "trest" ako to mnohí vnímaju a to ako nemilosrdný trest, ale práve naopak - ako otcovské varovanie, ktoré služi na obrátenie svojho dieťaťa.

Vari nevnímaš Rodičovské "tresty" ako niečo zlé (odsudenie) alebo áno? Vieš ako je v Písme, že dobrý otec svoje dieťa "trestá"... a pritom v prípade exkomunikácii neide o nejaký fyzický trest, takže nemôžeme si to pomýliť s nehodnými trestami.

Ale vieš, čo ma ešte zaujíma?
Čo je horšie?

Nechať človeka, nech žije v heréze (v ťažkom hriechu) a tak príjma sv.Eucharistiu svätokrádežne (nehodne) alebo ho exkomunikovať, aby nepríjmal nehodne sv.Eucharistiu?

Pripomínam, že okrem svätokrádeže - zneuctenie sv.Eucharistii (Ježiša krista) si človek ubližuje nie len na duši,ale aj na tele, ako píše sv.Pavol, že tí, čo nehodne príjmaju Chlieb Života, tak si je a pije odsudenie a preto je potom chorý i dokonca zomiera.

Čo hovoríš na to ako veriaci?

Anonymný povedal(a)...

Peter, co na to hovorim ako veriaci ?
Som iny veriaci ako Ty. Ale aj ako ktokolvek iny. Nie su dvaja, ktori veria rovnako. Kazdy verime osobne a preto kazdy verime inak. Niekedy su rozdiely male a inokedy vacsie (ako medzi Tebou a mnou ;-). A taketo rozdiely su medzi knazmi, biskupmi aj papezmi.

Myslim, ze inak to ani nejde. Len osobna viera moze byt ziva. Opreta o osobne svedomie. Uplne individualne svedomie.

Historia nasej cirkvi je plna tychto rozdielov 'vo viere' a z nich vznikajucich napati. Pod tlakom tychto napati sa meni sama cirkev. Ked sa pozries spat do historie, zmenila sa velmi. Preco? Lebo je spolocentvom ludi tohto sveta, ktory sa meni. Sveta, v ktorom, ako sa zda, jedinou istotou je zmena. A cirkev ma dve moznosti - bud sa zmeni zvnutra, alebo ju zmenia okolnosti zvonka. Ako priklad vezmi stav cirkvi v krajinach zapadnej Europy. Tam ju tvrdo menia prave okolnosti zvonku. Tradicna (t.j. vnutorne nezmenena) cirkev odumiera. Preto sa prave odtial najviac ozyvaju hlasy volajuce po zmene.

Peter, myslis si, ze zmena v nasej cirkvi je potrebna? Ak ano, aka? Je nieco, co by si chcel zmenit? Nieco, co by jej pomohlo, aby sa stala este viac solou a kvasom pre tento svet ?

Pekny vecer

Frantisek Rada

Peterskala povedal(a)...

Pokoj s Tebou, František

Tiež som za zmeny, lebo život je zmena, ale nie za tie, ktoré život ničia ako napr. zmeny o potratoch, ale aj zlé zmeny o celibáte v RKC!

A aby som bol konkrétnejší, tak neuznávam zmeny týkajúcich sa kňazov, aby mohli žiť súčasne aj v manželstve, ale práve naopak - bol by som rád, keby Grecko-katolícka a iné katolícke cirkvi sa vrátili k plnej jednote.

Čo tým myslím?

Napr. Grecko-katolíci, ked vznikli, čiže sa odčlenili od Pravoslavnej cirkvi a pridružili ku katolíckej, tak súhlasili s primátom pápeža, ale ponechali si svoje zvyklosti aj v oblasti celibátu.

Ich Biskupi a rehoľníci to síce majú rovnaké ako v RKC, ale kňazi podliehajuci biskupovi (ako u nás diecézni kňazi) to majú ťažké!

Nie len v tom, že žijú ako kňazi a zároveň ako manželia, ale aj pri hľadaní svojich budúcich manželiek.

Bolo by dobré, keby v tejto záležitosti urbili aj GKC viac a postupne sa zjednotili s RKC (o celibáte)

Čo sa týka RKC, tak definícia celibátu je jasne stanovená, už len ju treba šíriť viac a ako vidíme, tak aj v seminároch, lebo potom ked už sa z nich stanu kňazi, tak majú pochybnosti o učení celibátu.

Taktiež aj biskupi my mali v učení o celibátu viac hovoriť s poukázaním na Božie Slová (posolstvá-proroctvá) o celibáte, pretože ich slová potom majú malú váhu!

Stačí?

Anonymný povedal(a)...

Ano staci Peter,
neviem na teba moc nadviazat, problematika celibatu knazov sa ma nikdy osobne blizsie nedotykala a nemam na nu vyhraneny nazor. Rozumiem niektorym argumentom za celibat, rovnako citim, ze to v konkretnych pripadoch moze byt neunesitelne bremeno. Ale zmenu stanoviska kat.cirkvi si viem predstavit. Rovnako ako v inych otazkach - napr. v miere angazovanosti zien a laikov v strukturach cirkvi. Myslim si, ze tieto otazky nie su pre cirkev fundamentalne. Su to skor 'prevadzkove' otazky praktickeho fungovania cirkvi. Na rozdiel napriklad od problemu potratov. To je aj pre mna fundamentalna otazka.

Peter, rozdiel medzi nami je prave v tom, co povazujeme za fundamentalne a co nie. Ak je toho fundamentalneho prilis vela, tak to cirkev skor oslabuje.

Pozyvam ta hladat skutocne fundamenty nasej cirkvi. Co je podstatne a co menej. Mne osobne sa to toci stale niekde okolo toho desatora.

Na zaver na odlahcenie pridavam aneknoticky pribeh dvoch rabinov, ktory dokazuje, ze podobny spor o tom co je vo viere podstatne tu prebieha uz tisicrocia. Asi to poznas.

Raz chcel istý pohan prijať židovskú vieru, ale pod podmienkou, že mu Tóru vysvetlia za čas, čo bude stáť na jednej nohe. Najskôr prišiel za Šamajom. Ten si ho vypočul a s rozhorčením ho vyhodil, pretože za taký krátky čas si Tóru nemožno vypočuť, nie ju ešte pochopiť.

Potom pohan išiel za Hilelom, ktorý mu povedal: „Tóru ti vysvetlím skôr, než vydržíš stáť na jednej nohe: Nikomu nerob, čo nechceš, aby ľudia robili tebe. To je celý zákon, ostatné je len komentár. Teraz choď a uskutočňuj to vo svojom živote.“

Pekny vecer.

Frantisek Rada

Peterskala povedal(a)...

František
Ked spomínaš angažovanosť žien a laikov v štrukturach Cirkvi, tak zrejme máš na mysli práve ten bod z výzvy TF, ktorý chcú uskutočniť.

Súhlasím s tým, že vo všeobecnosti táto časť (bod) výzvy by na prvý pohľad nebol niečím takým, čo by sa mohlo považovať za zlé až herézu.

Napr. že žena by mohla byť členka rady povedzme, že až v najvyšších kruhoch biskupskej rady, čím by prispela svojou dobrou radou k lepšiemu spravovaniu diecézy a pod...

Ale ak si si nevšimol, tak výzva TF v tomto bode ide oveľa dalej, pretože oni chcú, aby žena sa mohla stať "kňažkou"!

Aj ked to výslovne nenapísali, predsa sa o tom zmieňujú nepriamo. Niet divu, ked sympatizujú s rakuskymi knazmi , za ktorých sa vyjadril o.Helmut Schuller, že on nevidí dôvod, prečo by sa nemohla stať žena pápežom.

A dalej ... im (TF) nevadí, že dostali ocenenie od neprávoplatne vysvetenej ženy za kňažku? Tak, ked toto im nevadí ako ani Hansovi Kungovi - ocennenie od slobodomurárov, tak potom je jasné, že by im nevadilo, keby v Cirkvi vysväcovali ženy za kňažky.

Napísal som, kam smeruje výzva TF, ale zaujímalo by ma, čo konkrétne ty si myslel, že TF chcú zmeniť, čo sa týka žien a laikov v štrukture Cirkvi.

Samozrejme ak chceš, dakujem vopred.

Anonymný povedal(a)...

Peterskala, prečo sa toľko obávaš laikov a žien v štruktúre Cirkvi ?

Pokiaľ ide o TF, je to len návrh na diskusiu. Ktovie, koľko bodov by reálne prešlo ?

Vysvätenie pani Javorovej, bolo v čase núdze. Vrelo Ti doporučujem prečítať si knihu Zradené proroctvo, veľa sa v nej dozvieš. Pani Javorová je veľmi skromná žena a ocenenie, že v čase núdze pomáhala v duchovnej práci ako kňažka, si zaslúžila.

Ak si rodič, poznáš stavy núdze pri výchove detí,keď treba konať, a nehľadať výhovorky.
Podobne je to aj v duchovnej oblasti.
Maj sa dobre.

Peterskala povedal(a)...

Prečo sa toľko obávam laikov v štrukturach Cirkvi?

Predovšetkým musím vysvetliť, čo tým myslím:
Nie som striktne za to, že by laici a ženy nemohli byť v štrukturach Cirkvi, ale za to, žeby žena nemohla byť kňažkou a tak aj v štrukture kňazskej Cirkvi. A to nie preto, že som sa jednoducho rozhodol ako napr. o.Schuler alebo o.Moravčík a ich spoločenstvá (PI) a (TF), ale preto, lebo to tak chce náš Stvoriteľ, Jeho Svätí z nebeského kráľovstva a taktiež aj pápež i oficiálne učenie Cirkvi, ktoré je zárukou Pravdy a dobra pre spoločnosť.

Ked píšeš, že návrhy TF sú len na diskusiu, čiže len ako nejaký názor členov TF na zváženie, tak bez urážky, ale málo vieš o tejto Kauze a preto ti to objasním:

Kauza TF a PI sa ťahá vyše 2 rokov, ale ich členovia žijú v heréze už viac rokov – to znamená, že prijímaju Sviatosti nehodne – v ťažkom hriechu a ako takí už mali byť suspendovaní skôr, aby sa predišlo predovšetkým svätokrádeži.

Svätokrádež je hlavný dôvod, prečo takíto kňazi musia byť pre svoje herézy suspendovaní (exkomunikácia)
Oni totiž svoje návrhy – výzvy zverejnovali napriek zákazom svojich biskupov ako aj zákazu pápeža Benedikta XVI., takže tu neide len o návrh, ktorý by po diskusii s pápežom a jeho následovnom odmietnutí – stahli, ale tu ide o spiknutie sa proti učeniu pápeža a tak aj proti učeniu Cirkvi a Ježiša Krista.

Ked svätenie žien v mimoriadnych prípadoch (Ludmila Javorova) považuješ za dobré, tak na zaklade čoho?
My ako veriaci aj v mimoriadnych prípadoch sa musíme rozhodovať na zaklade Božej vôle a nie na zaklade kritckého stavu, pretože v stave núdze by niekto mohol povedať, že je dobré ísť na potrat, usmrtiť človeka, užívať drogy , klamať, kradnuť atd... čo sú ťažké hriechy a tak si musíme dať otázku: čo hovorí na to Boh a jeho Svätí z nebeského kráľovstva, ktorí sa nemôžu mýliť a preto ich výroky sú pre nás pravdivým a najlepším riešením v takýchto ťažkých rozhodnutiach.

Takže sa pýtam, vieš čo Boh a jeho svätí hovoria o svätení žien?
Ja som si istý, že ani v takýchto prípadoch nepovoľuje sa svätenie žien.
Takže už vieš prečo sa obávam požiadavok TF a PI ?
Dakujem za odpoved. Boh s Tebou

Anonymný povedal(a)...

PeterSkala, pohovorme si o stave núdze:

Všeobecné kňazstvo povoľuje matke pokrstiť svoje dieťa, ak je v ohrození života.
Laici, ktorí sú si vedomí tohto daru, môžu pomôcť vo farnosti svojmu kňazovi, ktorý je zaneprázdnený.

Vysvätenie Ľudmily Javorovej bolo v tom čase, v poriadku. Keby sme mali takých oddaných kňazov, ako bola v tom krátkom čase pani Javorová, katolícka cirkev, by len profitovala.

Problém je asi v tom, že určití ľudia, ktorí v katolíckej cirkvi rozhodujú o veciach života, sa neocitli v núdzovom stave alebo sú tak uchvátení mocou, že nedokážu prijať iné stanovisko, len to svoje. Na to podstatné, čo je základom kresťanstva, sa zabúda. Je to láska.

Dnes je nedeľa "Dobrého pastiera". Dobrý pastier má rád svoje ovce, vie ich pochopiť, lebo ich nechce stratiť.
Želám Ti všetko dobré. Zbohom.

Peterskala povedal(a)...

Pochválený buď Pán Ježiš Kristus

Pokoj s Tebou , Anonym
Predovšetkým ďakujem za tvoj komentár, nakoľko si poukázal/a na mimoriadne situácie, kedy "výnimka potvrdzuje pravidlo", aj ked sa to nevzťahuje na služobné kňazstvo. Aspoň sme sa približili bližšie k odpovedi, či je dovolené v mimor.prípadoch vysvätiť ženu za "kňažku" - presnejšie, aby mohla vysluhovať sviatosti.

Uviedol si, že aj žena môže krstiť v mimor.prípade a z toho odvodzuješ, že potom môže aj premieňať chlieb na Telo Kristovo.

Pýtal som sa v predošlom komentári, že či vieš čo na to hovorí Boh so svojimi svätými, kedže pre nás veriacich má byť prioritou poslušnosť voči Bohu, takže posluchať viac Ich ako ľudí.

Ak nevieš, tak ako potom môžeš tvrdiť, že oficiálne učenie Cirkvi je len "ľudským názorom", ktorý neberie ohľad na mimor.prípady ???
Čo ak práve neomylný učiteľský úrad sa nemýli, pretože rozhoduje v súlade s učením Božím i jeho Svätými?!

Veď práve Oni, ktorým má slúžiť kňaz ako aj ženy a muži, tak musia najprv vedieť, čo hovoria nato Boh so svojimi Svätými.

Predsa rozhodnutie sa pre kňazstvo to nie je rozhodnutie sa pre svetskú inštituciu, ale hlavne pre Božsko-ľudskú inštituciu a tou je Cirkev.

Ak by sa jednalo o úrad,ktorý nemá nič spoločné s Bohom, čo taký ani nie je - tak by sme mohli povedať, že "nezáleží na pohlaví - hlavne nech služi..."

Ale stať sa kňazom, to je povolanie od Boha a nie od človeka, ktorý potrebuje kňazsku službu. Čiže nie adept na krst povoláva človeka, aby mu vyhovel v pokrstení, ale predovšetkým Boh (Ježiš Kristus), ktorý volá len mužov do kňazstva a tí potom v spolupráci s Božou vôľou rozhodujú o tom, či nepokrstený môže byť pokrstený alebo nemôže!

Takže, čo hovoríš o Božej Vôli?
Vieš čo hovorí Boh na toto?

Anonymný povedal(a)...

Vážim si kňazské povolanie. No vo svojom okolí vidím veľa schopných ženatých kňazov, ktorí by mohli byť vo svojej cirkvi viacej docenení.

Žijeme v čase nedostatku kňazov. Necháme jedného kňaza dusiť sa na 11-tisícovom sídlisku. Keby sme do duchovnej práce zapojili ženatých kňazov, všetko by fungovalo lepšie. Neviem, či sa obávame sexuality, ale sú dôležitejšie veci, než sexualita. Ľahostajnosť voči ľuďom, ktorí žijú vo farnosti je hriech.

Svätý František Salezský hovorí, že sú situácie, keď argument neobstojí, ale najdôležitejšia je láska.
Zbohom.

Peterskala povedal(a)...

Anonym..
Tiež si vážim knazske povolanie a tiež mám v okolí ženatých kňazov (grecko-katolíkov), ktorí pochopiteľne by mali byť viac ocenení,nakoľko nikdy nie je dosť, čo sa týka ocenenia toho dobrého, čo pre nás konajú.

Súhlasím s tým, že knazov je nedostatku, nakoľko to vidím aj na sídliskach ako spomínaš, ale zapájať ženatých knazov do... ?

Samozrejme, pokiaľ majú čas, tak súhlasím, ale skôr by som povedal, že slobodných - kedže vidím na ženatých, že ledva sa zmôžu na povinnosti voči svojim manželkám a deťom - popri povinnostiam s vysluhovaním sviatostí, ktoré by mali byť u knaza prvoradé.

Kedže grecko-katolíci to maju viac komplikované (ako ženatí s deťmi) tak cestu riešenia v tejto problematike nevidím ani tak vo väčšej účasti na pastorácii a to ženatých knazov alebo žeby slobodní sa mali stať ženatými a potom aj knazmi (ako to TF žiada), ale skôr naopak.

Tak ako to Ježiš nám dal za príklad a spolu s ním aj ostatní apoštoli. Tradícia v celibáte je jasne a zrozumiteľne tradovaná nie len z praktických dôvodov, ale hlavne z vôle Božej, ktorá neodporuča sa ženiť, ked niekto chce byť kňazom.

Toto by si mali zobrať k srdcu aj grecko-katolíci a nové generácie privádzať k plnej pravde. Pretože ich pričlenenie sa ku katolickej Cirkvi nebolo kvôli tomu, aby privádzali mužov do manželstva+kňazstvo ako niečo samozrejmé, ale skôr z povolenia a s určitými výhradami.

Kedže u nás na Slovensku sa to uberá opačným smerom, pochopiteľne, že aj mládež a iní... vnímajú ženatých knazov (GKC) opačne ako by mali.

Plnosť pravdy je v RKC a toto by mali doceniť predovšetkým knazi z RKC ako aj členovia TF a PI.Takto to potom vizerá, že aj laici maju mylný obraz o kňazstve, ked knazi su pohoršením pre verejnosť. Ale to je aj vizitka toho, že ich ešte nesuspendovali a tak laici maju dojem , že oni su vlastne tí - prenasledovaní pre spravodlivisť.

Sv.František Saleský hovorí predovšetkým o čistote a celibáte, ktorý viedol ako duchovný vodca (ženu) v diele Filotea a to k poslušnosti,pokore aj v kritických situáciách, takže lásku nebral ako zástierku na sviatostne knazstvo pre ženy.

Ak si mala na mysli, lásku v niečom inom, tak spokojne, ale čo sa týka kňazstva, to neobstojí, pretože opäť sa dostávame k tomu cieľu, že Boh nikdy nedovolil a nedovolí, aby ženy boli pripustené ku kňazstvu, nakoľko Srdce predsa nemôže hovoriť namiesto Hlavy a hlava nemôže hýbať telom, bez srdca.

Boh s Tebou

Anonymný povedal(a)...

Omyl, PeterSkala, nejde o ženatých grécko-katolíckych kňazov, ale o katolíckych kňazov, ktorí predtým žili v celibáte. Tento potenciál "ženatých-katolíckych kňazov", treba využiť, v čase nedostatku kňazov. Oni by aj radi pomohli, ale nemôžu.
Hovoril nám jeden ženatý kňaz, keď odchádzal z farnosti na Slovensku, lebo sa oženil, ako ho ľudia prosili, aby zostal, nevadilo im, že má ženu. V tej farnosti je stále vítaný, žiaľ vypomáhať tam nemôže. To je chyba.

Preto TF volá po obnove cirkvi, lebo pozná ľudí z terénu, a vidí potenciál na zlepšenie podmienok v cirkvi. Kto je v úrade, nedovidí, čo sa deje v teréne.

Treba si vážiť iniciatívu TF, a nebáť sa o nej diskutovať. Aj Ty, PeterSkala si srdečne pozvaný do diskusie.
Máš mylné informácie o členoch TF. Sú to úprimní veriaci, ktorým záleží na tom, aby cirkev bola čitateľná aj pre mladú generáciu, hľadajúcich, aby si cirkev viac vážila ženy, a tým sa priblížila k pravej Ježišovej náuke, ktorá spočíva v láske. Keď niekoho mám rád, nemôžem mu robiť zle.

V čase núdze, môže byť aj žena vysvätená, ak je nedostatok kňazov, mimoriadna situácia. U nás to zatiaľ nehrozí.

Sv. Františka si si prispôsobil k téme celibátu. Ale to nie je potrebné. Ja nie som proti celibátu. Ba si myslím, že v niektorých profesiách je žiadúci.

Zbohom.

Peterskala povedal(a)...

Anonym...
Myslel som si, že najradšej by si uprednostil/a RKC kňazov, aby mohli byť aj ženatí a tak pôsobiť, ale pre istotu som spomenul aj GKC knazov, aby bolo jasné, že ak oni už majú takpovediac "nepraktické" pôsobenie, tak RKC kňazi, ktorí by boli aj ženatí - boli by ešte v oveľa horšej pozícii, pretože Boh (Ježiš kristus) so svojimi svätými hovorí, že kňazi sa nemajú ženiť, nakoľko to je duchovnou neverou.

Problém ľudí, ktorí po takom niečom tužia - je ten, že oni vysviacku nepríjamju ako sobáš s Cirkvou (s Bohom). Keby vysviacku vnímali ako "tajomný sobáš s Nevestou Cirkvi" tak by po tejto vysviacke-sobášu už sa nechceli sobášiť so ženou, pretože by to pochopiteľne vnímali ako 2 sobáše a to by už bol očividný hriech (ako keby si človek zobral najprv 1 ženu a potom aj druhu):

Anonym...
Všimni si, že znova som sa odvolal na Ježišovu a Máriinu vôľu, ktorá nepripúšťa kňazom sa ženiť! Pýtal som sa ťa viac-krát, čo vieš o Božej vôle v tejto problematike a stále píšeš o tom ako Boh súhlasi s takými mimoriadnymi prípadmi, ale nikdy ho necituješ - len vyvádzaš závery z toho, čo vieš o kňazstve.

Prosím Ťa, neber to ako výčitku, ale skôr ako pripomienku, že ak diskutujeme o knazstve, do ktorého predovšetkým povoláva Boh a tak aj mení zákony o knazstve, tak by sme mali aj potvrdiť svoje tvrdenia a to Božím Slovom.

Točiť sa okolo mimoriadnych prípadoch a odvolávať sa na žiadosti ľudu, ktoré su často-krát mylné, tak to nie je múdre - pretože ak by sme rozhodovali o knazstve na zaklade túžby nejakých ľudí, tak ako som už spomínal skôr - potom na zaklade aj iných túžob ľudí by sme schvaľovali potraty, krádeže,klamstvá a iné ťažké hriechy, ktoré vedú do pekla.

A preto ma zaujíma, akým Slovom Boha alebo Svätých chceš potvrdiť názor, že Boh chce v mimoriadnych prípadoch si použiť aj ženu ako kňažku alebo kňaza v manželstve (RKC knaza)???

Dalej píšeš o ženatých knazoch v RKC, ktorých suspendovali - takže už nemôžu služiť ako knazi a že ludia by aj napriek tomu chceli ich knazsku službu.

Ty si myslíš, že takých nepoznám?
Ale poznám a poviem ti, že ich naväčší problém nie je v tom, že urobili chybu, ked smilnili so ženou a teraz sa musia starať aj o dieťa, čo už ako RKC knazi nemôžu sučasne so službou knaza ale v tom, že ich nezaujíma Božia vôľa. Stále si nájdu výhovorku prečo chcú žiť sučasne ako knazi a manželia, len aby nemuseli svoj život podriadiť Božiemu Slovu a vôle.

Opäť si všimni, že hovorím o Božej vôli a Slovu a nie len o samotnom zákone Cirkvi ako je KKP, KKC, a iné cirkev.prikázania, pretože aj členovia TF maju ten istý problém a to, že nedbaju na posolstvá z Neba.

Kedže ich (Posolstva z Neba) nepríjmaju, potom im ostáva len Biblia (ako Božie Slovo) a kedže sa tam konrétne nepíše o takýchto mimoriadnych situáciách, tak pochopiteľne, že si vysvetľuju nepriame Slová Božie z Biblie vo svoj prospech. Cirkevné Zákony o mimor.prípadoch ignoruju alebo ich nepríjmaju za neomylné a tak sa stavajú nad učiteľský úrad Cirkvi ako aj nad strážcu pokladom viery - ktorým je pápež.

Sami sa stávaju falošnými učiteľmi, ktorí slepo vedú veriacich katolíkov do priepasti tmy a tí - laici, ktorým nevadí ženatý knaz v pastorácii, tak im určite nevadia ani iné ťažké hriechy, pretože ináč by také niečo netvrdili.

Peterskala povedal(a)...

Ked píšeš o tom, že mám mylnu mienku o členov Tf, tak mi povedz prečo mi neodpovedaju na e.maily a ani nemaju v záujme diskutovať verejne na svojom webe. Pripomínaju mi falošných prorokov, ktorí sa boja konfrontácie.

Citujem ťa: "V čase núdze, môže byť aj žena vysvätená, ak je nedostatok kňazov, mimoriadna situácia."

To si už povedala viac-krát, ale kde berieš tú istotu, že to je Božia vôľa? Kde to povedal?
Ved to nieje sranda verejne tvrdiť, že toto ženy môžu robiť, ked nemáš dôkaz Božieho Slova!

Pozri sa ako dopadla Ludmila Javorová.
Tiež jej tvrdil biskup, že môže a nakoniec ked sa nechala vysvätiť neprávoplatne, tak kvôli zákazu a poverenia najvyšších predstaviteľov Cirkvi mala dosť zlé meno.

Myslíš si, že tí další,ktorí uveria takémuto neoverenému posolstvu, tak že neupadnu podobne do stavu exkomunikácie?

Aj knazi v Ukrajine tak dopadli, ked si mysleli, že v mimor.prípade môžu sa vysvätiť za biskupov a za to boli exkomunikovaní...

Takže uzavriem to opätovnou otázku:
Ty ako veriaci človek, napíš, kde Boh hovorí, že sa môžu knazi ženiť a ženy vysviacať za knažky?!

Dakujem za uprimnu odpoved.
Boh s Tebou

Anonymný povedal(a)...

PeterSkala, niekedy múdro reagovať znamená nereagovať. To je možno odpoveď, prečo Ti členovia TF neodpovedajú.

Je ťažko s Tebou diskutovať, lebo neuznávaš "núdzový stav", od ktorého sa potom odvíjajú ozdravujúce rozhodnutia. Tieto "ozdravujúce rozhodnutia" sú v rozpore s neživými dogmami. Treba sa pridŕžať toho, čo je živé. Aj Boh je živý, prítomný vo svete skrze Ducha, ktorý všetko obnovuje.

Už končím túto diskusiu s Tebou, lebo si nerozumieme v zásadnej veci a to je "ozdravujúca kresťanská prax v každodennom živote".

Zbohom.

Peterskala povedal(a)...

Anonym
Ako chceš, máme slobodnu vôľu.
Nie si sám a vieš, čo je zaujímavé?
- že aj inde sympatizanti TF skončia pritom, že vraj im nerozumejú a odvolávajú sa na mimoriadne prípady

Zaujímavé, že pápež nepripušťa ani v mimoriadnych prípadoch svätenie žien, ale oni sa stále považuju za "vyvolených", ktorí majú pravdu a pápež sa mýli.

Lenže to isté si myslia aj protestanti, sektári atd... a po dlhšom čase (ak sa vôbec obrátia) tak svedčia o tom ako ich Boh priviedol naspäť do lona Cirkvi a navrátil k jednote viery.

.... že tak tvrdohlavo išli za svojím... až nechceli vidieť ako učenie pápežov, tak ani tých, ktorých tak ústami vyznávajú, či už ide o Svätých alebo samotného Boha.

Prečo Ťa nezaujímajú Slová Pána Ježiša a Svätých o tom, čo hovoria o svätení žien?
Ako to, že ťa nezaujíma vôľa Svätých - práve tých, pre ktorých tak "bojuješ" ?

Netrápi ťa myšlienka, že čo ak práve Oni nesuhlasia so svätením žien a Ty vlastne bojuješ proti Nim?

Vieš ako Šavol z Tarzu "bojoval" akože kvázi pre Boha, a ako nakoniec dopadol ?
Bol tak zaslepený svojou namyslenosťou, že Boh ho musel oslepiť fyzicky, aby začal vidieť duchovne.

Myslíš si, že som ako farizej,či zákoník čo nevie aké je postaviť sa pápežovi proti jeho vôle? Nech ťa nemýli moja rétorika, pretože svojim odporom voči pápežovi som už prešiel a viem, aké je byť ateistom, agnostikom, sektárom,falošným prorokom a to z vlastnej skusenosti.

Preto dnes so svätým Pavlom môžem povedať:
"Viem komu som uveril" "Dnes" svedčím malým i veľkým, že kto neposlucha apoštolov - neposlucha Ježiša a kto nepríjma Ježiša - nepríjma toho, kto ho poslal (Boha Otca)

"Všetko má svoj čas!" (Kaz 3,1)

A preto to ponechávam na tvoje rozhodnutie, ale predsa by ma zaujímalo, prečo v prípade svätenia žien by sa malo povoliť v mimoriadnych prípadoch a prečo by sa tak nemalo v prípade nevery?

Zverejnenie komentára

Odoberaj RSS kanál

Avema Po stopach apostola Pavla


,

Facebook

Archív blogu