piatok, februára 26, 2010

Začína proces blahorečenia saleziána Titusa Zemana

0 comments

Dnes popoludní sa v aule bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave začne proces blahorečenia saleziána Titusa Zemana.

Počas úvodného zasadania budú vymenovaní členovia tribunálu, cenzori – teológovia a posudzovatelia – odborníci z histórie a archivácie. Zasadanie, ktoré je otvorené aj pre verejnosť, bude viesť bratislavský arcibiskup Stanislav Zvolenský. Prípravou diecéznej fázy procesu blahorečenia je poverený salezián Jozef Slivoň. Okrem tohto procesu na Slovensku prebieha aj proces blahorečenia spišského biskupa Jána Vojtaššáka.

Titus Zeman (1915 – 1969) sa narodil v bratislavských Vajnoroch. V tridsiatych rokoch vstúpil do Spoločnosti Dona Bosca a začal študovať teológiu na Pápežskej gregoriánskej univerzite v Ríme, neskôr v Turíne, kde v roku 1940 prijal kňazskú vysviacku. Ešte počas vojny sa vrátil na Slovensko, kde pôsobil ako stredoškolský profesor a zároveň ukrýval mladého Žida. Po barbarskej noci v roku 1950 začal cez rakúsku hranicu tajne prevádzať mladých saleziánov. Počas dvoch turnusov dostal z Československa až 35 ľudí. „Po príchode do saleziánskeho ústavu v Turíne utečencov privítali s nadšením. Predstavení saleziáni veľmi obdivovali dona Titusa, ktorý s nasadením vlastného života sprevádzal svojich bratov do zahraničia,“ napísal v knihe Titus Zeman – mučeník za záchranu duchovných povolaní Michal Titus Radošinský. Tretí turnus, v ktorom bol aj známy kňaz Anton Srholec, zadržali príslušníci pohraničnej stráže. Vo vykonštruovanom súdnom procese dostal don Titus 25 rokov. Trinásť z nich si odsedel v najťažších väzeniach ako Ilava, Mírov, Jáchymov, Leopoldov a Valdice. Keď ho v roku 1964 prepustili, ostávalo mu už len niekoľko rokov života. V roku 2005 na jeho počesť pomenovali vajnorské Námestie Titusa Zemana.

Slovenskí saleziáni už vyzvali verejnosť, aby sa tí, ktorí obsiahli dobrodenia vďaka modlitbe k donovi Zemanovi, prihlásili na sekretariáte rehole. Rovnako majú urobiť tí, ktorí majú informácie o jeho živote, smrti a povesti mučeníctva. Na sociálnej sieti Facebook existuje aj fanúšikovská skupina Titus Zeman.

Zdroj: TKKBS

Foto: saleziani.sk

štvrtok, februára 25, 2010

Anglikánsky prímas Rowan Williams navštívil Svätú zem

0 comments


V utorok sa skončila päťdňová návšteva anglikánskeho prímasa Rowana Williamsa v Jordánsku, Izraeli a Palestíne.

Arcibiskup Canterbury (na obr. vľavo), sprevádzaný biskupom Michaelom Jacksonom, predsedom Anglikánsko-židovskej komisie, prišiel do Svätej zeme, aby sa stretol s miestnymi anglikánmi. Svoju cestu začal – rovnako ako pápež Benedikt XVI. v máji 2009 - v Jordánsku, kde ho prijal kráľ Abdullah II. Bin Hussein. V priebehu obradu na brehu rieky Jordán, na mieste, kde podľa tradície Ján Krstiteľ pokrstil Ježiša, požehnal základný kameň nového kostola zasväteného práve Jánovi Krstiteľovi. Jordánska vláda povolila na tomto mieste postaviť už osem kresťanských chrámov.

Počas pobytu v tejto tolerantnej moslimskej krajine arcibiskup Williams prezentoval vážne znepokojenie nad vysokým úbytkom kresťanov. Zatiaľ čo v roku 1950 kresťania predstavovali tretinu jej populácie, momentálne ich je menej ako dve percentá. Dôvodom je vysoký nárast moslimského obyvateľstva, ako aj masívny odchod kresťanov.

V nedeľu anglikánsky prímas navštívil Jeruzalem, kde sa stretol nielen s miestnou hlavou anglikánov, biskupom Suheilom Dawanim, ale aj s predstaviteľmi Veľkého rabinátu Izraela. V pondelok arcibiskup Williams zavítal do mesta Ramalláh a v utorok do Gazy, kde sa stretol s dobrovoľnými anglikánskymi lekármi pôsobiacimi v miestnej nemocnici.

Podľa posledných štatistík žije v Jordánsku 200 000 kresťanov, v Izraeli 120 000 a v Palestíne 54 000. Celkový počet kresťanov arabského pôvodu v oblasti je 374 000, z nich je 95 000 latinského obradu.

Zdroj: L´Osservatore Romano (22. - 23.2.2010), TK KBS

Foto: flickr.com

Súvisiace články:
Jordánsky kráľ: Návšteva Benedikta XVI. je veľkou cťou
Pápež podporil vznik palestínskeho štátu

streda, februára 24, 2010

Výročie uzavretia Lateránskych dohôd

0 comments

Minulý týždeň si Svätá stolica a Taliansko pripomenuli 81. výročie podpísania Lateránskych dohôd. Slávnostnej spomienky sa zúčastnil vatikánsky štátny sekretár, kardinál Tarcisio Bertone a taliansky prezident Giorgio Napolitano.

Stretnutie sa konalo v Palazzo Boromeo, sídle talianskeho veľvyslanca pri Svätej stolici. Obaja vysokí predstavitelia potvrdili pretrvávajúce priateľské vzťahy medzi oboma štátmi. Prítomné boli aj ďalšie politické a cirkevné špičky: taliansky premiér Silvio Berlusconi, predseda senátu Renato Schifani a predseda dolnej komory parlamentu Gianfranco Fini. Svätú stolicu zastupoval dekan kardinálskeho kolégia a bývalý štátny sekretár, kardinál Angelo Sodano, generálny vikár Rímskej diecézy, kardinál Agostino Vallini a predseda Talianskej biskupskej konferencie, kardinál Angelo Bagnasco.

Lateránske dohody, ktoré 11. februára 1929 v Lateránskom paláci, bývalom sídle pápežov, podpísal vatikánsky štátny sekretár, kardinál Pietro Gasparri a predseda talianskej vlády, fašistický diktátor Benito Mussolini (na obr.), ukončili šesťdesiatročný stav nepriateľstva medzi Talianskym kráľovstvom a Svätou stolicou. Ich dôvodom bola porážka pápežského štátu a jeho včlenenie do Talianskeho kráľovstva v roku 1870. Výsledkom prvej zmluvy (trattato) bolo vytvorenie Mestského štátu Vatikán, zrieknutie sa nárokov na územia bývalého pápežského štátu a uznanie Talianskeho kráľovstva. To, naopak, priznalo Svätej stolici plné vlastníctvo, zvrchovanosť a jurisdikciu nad Vatikánom. Druhá zmluva (konkordát), ktorá bola upravená v roku 1984, určila podmienky fungovania cirkvi na Apeninskom polostrove.

„Tieto dve základné a zásadné zmluvy doplňovala dohoda (convenzione), ktorá stanovila finančné vyrovnanie medzi Talianskom a Svätou stolicou vo vzťahu k udalostiam z roku 1870, t.j. vymedzila spôsob náhrady, ktorú pápežstvo získalo za zabraný cirkevný štát,“ píše vo svojej knihe Fenomén Vatikán bývalý československý, neskôr český veľvyslanec pri Svätej stolici František X. Halas.

Zdroj: L´Osservatore Romano (20.2.2010)

Foto: wikipedia.it

sobota, februára 20, 2010

Vatikán dementuje informácie o výzve k odvolaniu predsedu Pápežskej akadémie pre život

0 comments


Riaditeľ Tlačového strediska Svätej stolice Federico Lombardi včera poprel informácie, že členovia Pápežskej akadémie pre život tlmočili pápežovi Benediktovi XVI. výhrady na adresu jej predsedu, arcibiskupa Rina Fisichellu.


Vyhlásenie nedorazilo ani k pápežovi, ani k vatikánskemu štátnemu sekretárovi, kardinálovi Tarcisiovi Bertonemu, uviedol včera pre Vatikánsky rozhlas Federico Lombardi. Podľa jeho slov je nekorektné, že napriek tomu tento list verejne koluje. Zdôraznil tiež, že jeden z jeho údajných signatárov, profesor Michael Schooyans, ani nebol prítomný na plenárnom zasadaní akadémie, ktoré sa konalo pred niekoľkými dňami a počas ktorého mala byť výzva spísaná.

Podľa agentúry Zenit majú výhrady súvisieť s takmer rok starým článkom arcibiskupa Fisichellu (na obr.), ktorý publikoval 15. marca 2009 vo vatikánskom denníku L´Osservatore Romano. V ňom reagoval na vyjadrenia niektorých brazílskych biskupov na adresu potratu deväťročného dievčaťa, ktoré bolo od šiestich rokov znásilňované otčimom. Začiatkom marca minulého roka dievča čakajúce dvojčatá podstúpilo potrat, ktorý brazílska legislatíva v prípade znásilnenie alebo ohrozenia života matky umožňuje. „Keď zákon schválený ľudskými zákonodarcami ide proti Božiemu zákonu, stráca akúkoľvek hodnotu. Dospelí, ktorí schválili a vykonali tento potrat, sú exkomunikovaní,“ vyhlásil José Cardoso Sobrinho, arcibiskup mesta Recife, v ktorom k udalosti došlo. Proti tomu sa ohradil nielen brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva a minister zdravotníctva José Gomes Temporao, ale aj niektorí francúzski biskupi.

Výhrady tlmočil aj arcibiskup Fisichella, ktorý nespochybnil skutočnosť, že aktéri potratu, s výnimkou dievčaťa, automaticky upadli do exkomunikácie, ale nepáčil sa mu prísny tón Sobrinhových slov. Práve ten bol podľa Fisichellu dôvodom, prečo prípad získal širokú medializáciu. „Skôr ako myslieť na exkomunikáciu, malo dievča v prvom rade pocítiť ochranu, objatie, privinutie,“ napísal v spomínanom článku Fisichella. Brazílski biskupi sa voči týmto slovám ohradili s tým, že ich vyhlásenie sa začína práve prejavom blízkosti a solidarity.

Na Fisichellov článok, ktorý vyvolal rozpaky medzi niektorými cirkevnými a politickými predstaviteľmi, najmä v Latinskej Amerike, musela reagovať Kongregácia pre náuku viery. V júli 2009 zverejnila nótu, ktorá zdôraznila, že na učení cirkvi ohľadom potratov sa nič nemení a zároveň pripomenula, že kým priamy potrat bude vždy neakceptovateľným zlom, nepriamy potrat, pri ktorom je smrť dieťa nežiaducim dôsledkom záchrany života matky, cirkev pripúšťa.

Zdroj: Radio Vaticana, Zenit, Il Regno (8/2009)

Foto: flickr.com

štvrtok, februára 18, 2010

Benedikt XVI. írskym biskupom: Príčinou sexuálnych škandálov je úpadok viery

1 comments


V pondelok a utorok sa írski biskupi stretli s pápežom Benediktom XVI. a špičkami rímskej kúrie, aby hľadali cestu k obnove dôveryhodnosti írskej cirkvi. Tou otriasli sexuálne škandály miestneho kléru.

Do Vatikánu pricestovali všetci dvadsiati štyria írski biskupi. Každý z nich mal pápežovi charakterizovať situáciu vo svojej diecéze a predstaviť prijaté opatrenia. „Všetci prítomní uznali, že táto ťažká kríza podlomila dôveru v konanie cirkvi a poškodila jej svedectvo o Evanjeliu a jej morálne učenie,“ píše sa v oficiálnom komuniké Svätej stolice (slovenský preklad tu). „Takisto zdôraznili svoj záväzok spolupracovať so zodpovednými úradmi v Írsku – Severnom i Južnom – a s Národným výborom pre ochranu detí (National Board for Safeguarding Children) Katolíckej cirkvi v Írsku, aby sa garantovalo, že cirkevné opatrenia, stratégie a metódy predstavujú tie najlepšie postupy v tejto oblasti.“

Kardinál Seán Brady, arcibiskup Armaghu a írsky prímas počas tlačovej besedy po skončení dvojdňového stretnutia zdôraznil, že cieľom nebolo prijať konkrétne opatrenia. Tým sa budú írski biskupi venovať počas plenárneho zasadania, ktoré sa začne o tri týždne. Neriešili sa ani personálne otázky, ktorým Benedikt XVI. venoval pozornosť už koncom minulého roka, kedy prijal demisiu štyroch írskych biskupov.

Benedikt XVI. pred prítomnými biskupmi zdôraznil, že oslabenie viery je základným faktorom, ktorý prispieva k fenoménu sexuálneho obťažovania maloletých a požiadal ich o dôkladnejšiu prípravu kandidátov kňazstva. Biskupom predstavil aj koncept listu, ktorý v priebehu pôstu zašle írskym katolíkom. Tí sa mohli vyjadriť k jeho obsahu. Biskupi sa stretli aj s vatikánskym štátnym sekretárom, kardinálom Tarcisiom Bertonem, ktorý slúžil úvodnú omšu vo vatikánskej krypte, blízko miesta, kde je pochovaný apoštol Peter. Liturgia bola obetovaná za všetky obete sexuálneho zneužívania, ako aj za celý írsky ľud. Kardinál Bertone zdôraznil, že cirkev je skúšaná nielen zvonka, ale aj zvnútra. „Oba typy skúšok sú bolestivé, ale tie, ktoré prichádzajú zvnútra, sú tvrdšie a pokorujúcejšie.“ Prítomných biskupov zároveň vyzval, aby neprepadli pokušeniu malomyseľnosti a beznádeje.

Na tlačovej besede kardinál Brady spomenul aj svoje stretnutia s mnohými írskymi katolíkmi, ktorých sa zúčastnil počas uplynulých šiestich týždňov. „Zostal som otrasený, keď som počúval rôzne osoby, s ktorými som hovoril,“ povedal kardinál a dodal, že podľa mnohých obetí zneužívania sa cirkev potrebuje ponížiť, aby znovu získala svoju dôveryhodnosť. Aj z tohto dôvodu chcú írski biskupi začať s vnútornou obnovou počnúc začatým pôstnym obdobím. Kardinál Brady už požiadal všetkých veriacich o modlitby za „uzdravenie, zmierenie a obnovu“.

Na novinársku otázku, či sa pápež stretne s obeťami zneužívania kardinál odpovedal, že nevie. „Závisí to od toho, či navštívi alebo nenavštívi Írsko. Isté je, že koncom roka pôjde do Anglicka a Škótska. Vieme, že v minulosti sa v Austrálii a USA stretol s niektorými obeťami. To vzbudzuje nádej, že keď pôjde do Írska, stretne sa aj s obeťami.“

O početných sexuálnych škandáloch niektorých írskych kňazov a nezodpovednom prístupe k riešeniu problémov zo strany niektorých írskych biskupov sa verejnosť dozvedela v máji minulého roka po zverejnení vyšetrovacej správy tzv. Ryanovej komisie. Situácii v Dublinskej diecéze sa špeciálne venovala tzv. Murphyho komisia, ktorá svoje zistenia zverejnila v novembri. Bezprostredne po tom pápež Benedikt XVI. prijal abdikáciu štyroch biskupov, ktorí pôsobia alebo pôsobili v tejto diecéze. Benedikt XVI. si vtedy do Ríma „na koberec“ zavolal nielen kardinála Bradyho, ale aj arcibiskupa Dublinu Diarmuida Martina.

Zdroj: Sala Stampa della Santa sede, Zenit

Foto: radiovaticana.cz

Súvisiace články:
Padajú hlavy írskych biskupov
Írski biskupi prosia o odpustenie

streda, februára 17, 2010

Maroniti oslavujú 1600. výročie smrti svätého Marona

0 comments


Okrúhle výročie smrti sv. Marona si maronitskí kresťania pripomenuli uplynulú nedeľu v Bazilike Santa Maria Maggiore v Ríme.

„Počas dlhých dejín nachádzali maroniti svoju hrdosť v tom, že sa považovali za synov Katolíckej cirkvi, vďaka spojeniu jednoty v pravde a láske s najvyšším rímskym veľkňazom,“ uviedol počas liturgie prefekt Kongregácie pre východné cirkvi, kardinál Leonardo Sandri, ktorý zároveň prečítal telegram zaslaný pápežom Benediktom XVI.

Svätý Maron (na obr.) žil ako mních na prelome 4. a 5. storočia v Sýrii. Spájala sa s ním povesť divotvorcu a veľkého duchovného vodcu. „Buďte svedkami viery otcov spolupracujúc s východnými katolíckymi cirkvami a cirkvou latinského obradu a ako katolícka komunita svedčte o úprimnom ekumenickom dialógu ako aj o konštruktívnom medzináboženskom úsilí,“ odkázal maronitom Benedikt XVI. „Iba tak nádherná mozaika libanonských náboženstiev a kultúr bude môcť napomáhať stálemu mieru vo vzájomnom rešpekte a solidarite.“

K Maronitskej cirkvi, ktorá je jednou z východných kresťanských cirkví v plnom spoločenstve s Rímom, sa dnes hlásia približne tri milióny veriacich. Najviac, okolo 850 000 ich žije v Libanone, kde tvoria asi 25% obyvateľstva. Maronitské spoločenstvá sú však aj v Austrálii, USA či Kanade. Na ich čele momentálne stojí patriarcha Nasrallah Butros Sfeir, ktorý jubilejný rok maronitov definoval ako rok „spravodlivosti, zmierenia a pokánia“.

Zdroj: Zenit, Radio Vaticana

Foto: maroun.org

Viac o sv. Maronovi tu.
Videoprezentácia Maronitskej cirkvi tu.

nedeľa, februára 14, 2010

Svet kresťanstva: realizovaný sen

3 comments

Blog Svet kresťanstva dnes oslavuje prvé narodeniny. Dve základné čísla, ktoré sa spájajú s týmto výročím, sú 176 článkov a takmer 28 000 unikátnych návštevníkov.

Počas celého roka som sa usiloval vyhýbať umelej selekcii tém, ktorej sa v prístupe k náboženskej problematike dopúšťajú tak sekulárne, ako aj katolícke médiá. Prirodzene som sa však nemohol dotknúť všetkých zaujímavých udalostí. Viaceré témy zostali rozpísané na ploche môjho počítača. To je však údel blogu tvoreného popri zamestnaní a rodičovských povinnostiach.

Zároveň som sa snažil nepísať šablónovito, teda nepodriaďovať spracovanie jednotlivých tém nachádzaniu umelých konfliktov (sekulárne médiá), ale ani nekritickému, apologetickému prístupu (katolícke médiá). „Mojím prianím je, aby Svet kresťanstva bol dôkazom, že o náboženských udalostiach sa dá písať otvorene, zaujímavo, ale najmä pravdivo,“ napísal som v otváracom článku. Posúdenie, či sa mi to podarilo, je aj na vás, čitateľoch. Som vďačný za každé povzbudivé slovo, ale aj dobre mienenú kritiku.

Práve vám, pravidelným návštevníkom tohto blogu, ale aj tým, ktorí sem zablúdite náhodne, patrí moje poďakovanie. Ak má autor vášeň pre oblasť, ktorej sa venuje, baví ho písať aj pre malé auditórium. Písať pre 100 ľudí je však motivujúcejšie ako písať len pre desiatich. Bezprostredne po vzniku blogu ho denne navštevovalo do 30 unikátnych návštevníkov. Mojim cieľom bolo aspoň zdvojnásobiť tento počet. V novom roku si na Svet kresťanstva denne nájde cestu okolo 110 čitateľov. Úprimne sa teším a ďakujem, že svoj sen nerealizujem sám.

Zároveň vás pozývam na fanúšikovskú stránku Sveta kresťanstva na Facebooku, kde budete informovaní o všetkých novinkách na tomto blogu a kde si budeme môcť o ktorejkoľvek téme, ktorá vás zaujme, adresne „pokecať“.

Súvisiaci článok: Svet kresťanstva: malý sen, veľká výzva

sobota, februára 13, 2010

Pápež žehná účastníkom a organizátorom zimnej olympiády

0 comments

Dnes v noci boli slávnostne otvorené XXI. zimné olympijské hry vo Vancouveri. Svoj pozdrav ich účastníkom, organizátorom a dobrovoľníkom zaslal aj pápež Benedikt XVI.

„...šport vždy môže byť účinnou súčasťou posilňovania mieru a priateľstva medzi ľuďmi a národmi,“ uvádza Benedikt XVI. v posolstve adresovanom arcibiskupovi Vancouveru J. Michaelovi Millerovi.

Pápež ocenil aj ekumenickú iniciatívu More Than Gold (Viac ako zlato), ktorej cieľom je poskytnúť účastníkom a návštevníkom olympiády hmotnú a duchovnú starostlivosť. „Všetci tí, ktorí využijú túto službu, budú posilnení v láske k Bohu a k blížnemu.“ Pápežove slová a priania sa nevzťahujú len na olympionikov, ale aj na účastníkov X. zimných paraolympijských hier, ktoré sa budú konať po skončení olympiády 12. – 21. marca.

Počas hier budú vo Vancouverskej arcidiecéze otvorené rôzne centrá, v ktorých budú môcť športovci aj diváci nájsť fyzický aj duchovný odpočinok. Jedno z nich sa nachádza pri Katedrále svätého ruženca vo Vancouveri. Arcibiskup Miller vyjadril nádej, že užívatelia v nich nájdu oddych a „spoločnú reč v láske Ježiša Krista“. Všetkých zároveň pozval na slávenie liturgie Popolcovej stredy 17. februára a k účasti na nedeľných bohoslužbách. Na stránke arcidiecézy (www.rcav.org) je možné nájsť poriadok bohoslužieb vo všetkých miestnych kostoloch.

Zdroj: Zenit

Foto: vancouver2010.com

piatok, februára 12, 2010

Pápež povolil opátstvu návrat k tridentskej liturgii

0 comments

Trapistické opátstvo v Mariawalde, ležiace na území nemeckej diecézy Aquisgrana, sa môže vrátiť k predkoncilovej liturgii.

S prosbou o súhlas sa v mene opátstva obrátil na pápeža Benedikta XVI. opát Josef Vollberg, OCSO. Komunitu dnes tvorí desať rehoľníkov, jeden novic a oblát. Pápež s požiadavkou súhlasil.

História opátstva siaha až do 15. storočia, kedy bolo v Mariawalde zriadené cisterciánske opátstvo. V dôsledku francúzskej revolúcie došlo k šesťdesiatročnému útlmu mníšskeho života. V 19. storočí ho obnovili trapisti z Alsaska, ktorí sú prísnejšou odnožou cisterciánov. K zriadeniu súčasného opátstva došlo v roku 1909.

Zdroj:
Zenit

Foto: flickr.com

Súvisiace články: Tridentská omša je "in"

nedeľa, februára 07, 2010

Poľská psychiatrička odhaľuje tvár kňaza Wojtylu

0 comments

V polovici januára vyšli v talianskom preklade spomienky na pápeža Jána Pavla II. z pera jeho dlhoročnej priateľky Wandy Poltawskej. Napriek tomu, že poľský originál vzbudil medzi spolupracovníkmi zosnulého pápeža vážne rozpaky, taliansky katolícky týždenník Famiglia Cristiana jeho preklad nadšene privítal. 

Keď sa vo februári minulého roka na poľskom knižnom trhu objavila kniha s názvom Duchovné cvičenia v Beskydách, pozornosť nezbystrili len v Krakove, ale aj vo Vatikáne. Známa poľská psychiatrička, 88-ročná Wanda Poltawska v ňom opisuje dlhé desaťročia trvajúci priateľský vzťah s kňazom Krakovskej arcidiecézy Karolom Wojtylom, ktorého životná púť sa zavŕšila na pápežskom stolci.

Ostrá polemika
Obzvlášť ostro na vydanie knihy reagoval bývalý osobný sekretár pápeža Jána Pavla II. a súčasný krakovský arcibiskup, kardinál Stanislaw Dziwisz. „Nie je určite jedinou osobou, ktorá mala dlhý familiárny vzťah s Karolom Wojtylom. V priebehu rokov sa v Poľsku a Ríme objavilo obrovské množstvo ľudí, ktorí ho žiadali o podporu, blízkosť, pomoc,“ povedal Dziwisz v rozhovore pre taliansky denník La Stampa. „Stovky ľudí si vymenili listy a kontakty s Karolom Wojtylom, ale nikto z nich ich nechcel verejne prezentovať z dôvodu neodôvodnenej popularizácie.“ V podobnom duchu reagoval aj bývalý hovorca Jána Pavla II. Joaquìn Navarro-Valls v rozhovore pre denník Il Sole 24 Ore.

Kritika sa neušla len obsahu knihy, ale aj pozadiu jej vzniku. Poltawska priznala, že počas procesu blahorečenia Jána Pavla II. neodovzdala k preskúmaniu všetku korešpondenciu, ktorú si s pápežom vyše polstoročie vymieňala. „Mám kufor plný jeho listov, nemôžem povedať, koľko z nich som odovzdala počas beatifikačného procesu, nezničila som žiadny z nich,“ uviedla v rozhovore pre denník La Stampa. Časť z tejto súkromnej korešpondencie zverejnila vo svojej knihe. Podľa emeritného prefekta Kongregácie pre kauzy svätých, kardinála Josèho Saraivu Martinsa, ktorý stál na čele kongregácie v čase, keď sa začal proces blahorečenia, si mala Poltawska uvedomiť, že odovzdanie korešpondencie počas diecéznej fázy procesu mohlo zabezpečiť plynulejší priebeh skúmania bezúhonnosti života kandidáta blahorečenia.

Kniha ako duchovné cvičenie
Taliansky preklad knihy, ktorý vyšiel vo vydavateľstve San Paolo pod názvom Denník jedného priateľstva si v rešpektovanom a populárnom katolíckom týždenníku Famiglia Cristiana vyslúžil oveľa pozitívnejšie hodnotenie. Redaktor Alberto Bobbio oceňuje, že kniha osvetľuje tú časť osobnosti Jána Pavla II., ktorá ostala pred televíznymi kamerami skrytá - tvár kňaza. „Občas nám – uprostred veľkých udalostí pontifikátu Jána Pavla II. - uniká rozmer normálneho kňaza. Táto kniha oživuje spomienku, na ktorú sa zabudlo. (...) Ale táto kniha je tiež duchovným cvičením pre toho, kto ju bude čítať. Prepája spomienky, modlitbu, meditáciu,“ píše Bobbio.

Prečo sa medzi mladým kňazom a študentkou psychiatrie vytvoril taký hlboký vzťah, že mnohí nad ním pohoršene krútia hlavou? Otázku Theodora W. Adorna „Možno ešte po Osvienčime písať poéziu?“ po Druhej svetovej vojne mnohí modifikovali do podoby „Možno ešte po Osvienčime veriť v Boha?“ „Pýta sa to aj Wanda Poltawska. Diskutuje s manželom – filozofom, ale chápe, že k odpovedi nestačí psychológia ani filozofia. Je nepokojná. Ako mnohí bývalí väzni nedokáže nájsť pokoj ani miesto v spoločnosti. Potrebuje odpovede,“ uvádza vo svojom článku Alberto Bobbio. O skúsenosti štvorročného väzenia v koncentračnom tábore v Ravensbrücku, kde sa stala „pokusným králikom“ v rukách nacistického lekára Karla Gebhardta, neskôr odsúdeného na trest smrti v norimberských procesoch, Poltawska napísala aj knihu Bojím sa svojich snov. Postkoncentračný syndróm jej pomáha prekonať až mladý kňaz Wojtyla, s ktorým sa zoznámila na krakovskej Jagelovskej univerzite začiatkom päťdesiatych rokov. „Mali sme zaužívané spoločne meditovať po rannej omši. Don Wojtyla vybral text, nad ktorým sme v priebehu dňa uvažovali a večer o ňom diskutovali,“ opisuje Poltawska študentské stretnutia pod Wojtylovým vedením.

Splatenie dlhu
Dôvod svojho záujmu o Poltawsku, a neskôr aj o jej manžela a štyri dcéry, objasnil Karol Wojtyla štyri dni po zvolení za pápeža. „Keď mi pred vyše dvadsiatimi rokmi Andrzej (Poltawskej manžel, pozn.) prvýkrát povedal ,Duska bola v Ravensbrücku´, v mojom vedomí sa zrodilo presvedčenie, že Boh mi ťa dal a určil, aby som ti v istom zmysle ,vynahradil´ to, čo si tam pretrpela. Myslel som si: ona trpela namiesto mňa. Boh ma ušetril tejto skúšky, pretože tam bola ona. Niekto môže povedať, že toto presvedčenie je ,iracionálne´, napriek tomu ono bolo vždy vo mne a ostáva aj naďalej,“ napísal v liste adresovanom Poltawskej. 

Svoj „dlh“ Wojtyla splnil v roku 1962, keď po jeho intervencii u pátra Pia a jeho modlitbách, bola Duska zázračne vyliečená z rakoviny.

Wanda Poltawska: Diario di un´amicizia. La famiglia Poltawski e Karol Wojtyla. San Paolo, 2010. 640 s. 24 Eur 

Imrich Gazda

Foto: kumran.sk, wikipedia.org

sobota, februára 06, 2010

Menovanie nového vikára pre maďarských veriacich víta SMK aj Most-Híd

0 comments


Nitriansky diecézny biskup Viliam Judák zajtra uvedie do funkcie nového vikára pre veriacich maďarskej národnosti Zoltána Ďurča. Jeho menovanie privítali predstavitelia SMK aj Most-Híd.

Nového vikára, farára v Nových Zámkoch a dištriktuálneho dekana Zoltána Ďurča menoval biskup Judák do úradu biskupského vikára pre maďarsky hovoriacich veriacich v Nitrianskej diecéze (na obr. erb diecézy) ešte v pondelok. „Je to dôstojný krok, ktorý potvrdí v maďarských veriacich pocit, že sú plnohodnotnými členmi našej cirkvi,“ uviedla vo včerajšej tlačovej správe strana Most-Híd. Vďaka tomuto rozhodnutiu už nebude môcť byť táto veľmi dôležitá otázka pre občanov maďarskej národnosti nástrojom v predvolebnej kampani, píše sa ďalej vo vyhlásení.

Menovanie ocenil aj predseda SMK Pál Csáky. „Považujem to jednoznačne za pozitívny posun,“ uviedol pre stredajšie vydanie denníka SME, podľa ktorého by Csáky uvítal podobné rozhodnutie aj v Bratislavskej arcidiecéze. Práve SMK pravidelne začiatkom roka kritizuje nedostatočnú starostlivosť o maďarských veriacich. V roku 2009 žiadala menovanie maďarského biskupa, tohto roku strana vyhlásila, že doterajší nitriansky vikár Ján Pristač nedostatočne ovláda maďarský jazyk. Hovorca KBS Jozef Kováčik tieto vyjadrenia označil za zbieranie politických bodov a zasahovanie do vnútrocirkevných záležitostí. Maďarskí vikári dnes pôsobia v Košickej, Nitrianskej a Banskobystrickej diecéze. Maďarčinu ovláda aj rožňavský diecézny biskup Vladimír Filo a trnavský pomocný biskup Ján Orosch.

Nový biskupský vikár Zoltán Ďurčo sa narodil v roku 1953 vo Výčapoch – Opatovciach, vysvätený za kňaza bol v roku 1976. Doteraz pôsobil v Kolárove, Komárne a v Hronovciach. Od roku 1991 je farárom v Nových Zámkoch. Z celkového počtu katolíkov v Nitrianskej diecéze je približne 10 percent veriacich maďarskej národnosti, uviedla TK KBS. Z takmer 200 farností biskupstva je 52 takých, kde žijú aj maďarsky hovoriaci veriaci.

Zdroj: TK KBS, SME

Foto: kbs.sk

štvrtok, februára 04, 2010

Francúzski biskupi nesúhlasia so zákazom buriek

0 comments

Zákaz odevov zahaľujúcich celé telo ešte viac marginalizuje moslimské ženy v spoločnosti, tvrdí biskup Michael Santier, predseda Rady pre medzináboženské vzťahy Francúzskej biskupskej konferencie.

„Počet žien, ktoré nosia odev zahaľujúci celé telo, je veľmi nízky. Prijaté opatrenia nesmú viesť k haneniu moslimských veriacich,“
uviedol biskup Santier na adresu zámeru vlády úplne zakázať nosenie buriek. Francúzsko už v roku 2004 zakázalo nosiť náboženské symboly, vrátane moslimských šatiek, v školách a na univerzitách. Podľa biskupa Santiera komisia francúzskeho parlamentu, ktorá sa zaoberá touto otázkou, nemá žiaden záujem vypočuť si názor kresťanských a židovských náboženských predstaviteľov na tento problém a neodpovedá ani na list, ktorý bol zaslaný jej predsedovi.

Biskup vo svojom vyhlásení zdôrazňuje, že má vážne pochybnosti o tom, či pripravovaný zákon dokáže vyriešiť tento sporný problém. Domnieva sa, že by bolo dobré prijať takú normu, s ktorou by súhlasili aj moslimovia, pretože ináč zákon môže mať nežiaduci efekt nárastu počtu zahalených žien. „Je kľúčové rozlišovať väčšinu našich moslimských občanov, ktorí požadujú možnosť slobodne vykonávať svoj kult, a menšinu, ktorá sa v mene islamu usiluje destabilizovať demokratické systémy.“

Francúzskych katolíkov biskup Santier vyzýva, aby sa nenechali ovládnuť strachom a nepristali na pravidlá hry podľa populárnej teórie o zrážke civilizácií, ale aby preferovali cestu dialógu a vzájomného rešpektu. „Ak chceme, aby kresťania, ktorí sú menšinou vo väčšinovo moslimskej spoločnosti mali zaručené všetky práva, musíme v našej krajine rešpektovať práva všetkých veriacich pri prevádzaní ich náboženstva.“

Podobne sa biskupi na stranu moslimov postavili aj v novembri minulého roka po úspešnom referende, v ktorom sa väčšina Švajčiarov vyslovila proti výstavbe minaretov. Švajčiarski biskupi vo svojom vyhlásení vtedy uviedli, že toto rozhodnutie je tvrdým úderom pre náboženskú slobodu, povedie k zhoršeniu náboženského a kultúrneho spolužitia a nepomôže ani kresťanom prenasledovaným v moslimských krajinách. V rovnakom duchu sa vyjadril aj predseda Pápežskej rady pre pastoráciu migrantov, arcibiskup Antonio Maria Vegliò.
Zdroj: Zenit, Avvenire

Foto: sxc.hu

pondelok, februára 01, 2010

Pravoverní z Jarka

1 comments


V minulotýždňovom vydaní týždenníka .týždeň (4/2010) ste si mohli prečítať môj článok o diskutovanom prípade troch exkomunikovaných kňazov, ich ideových východiskách, aktivitách a reakcii slovenskej katolíckej hierarchie.

Odoberaj RSS kanál

Avema Po stopach apostola Pavla


,

Facebook

Archív blogu